måndag 17 oktober 2011

Ny medicin

Min matte åker till en datorkurs varannan måndag förmiddag. Idag var det dags igen. Robban som jobbar natt idag var här hemma och passade oss. Han gav mig lunch och vi var ute tillsammans med Jacinto på en promenad. Han har förstås fått kuta ut med mig många gånger som vanligt.....och jag läcker fortfarande mycket......

När matte sitter på kursen så ringer "min" veterinär till henne. Hon hade fått odlingssvaret på urinprovet och en lista på mediciner som kunde hjälpa. Veterinären skrev ut Bactrim. Det är en kombination av två substanser (sulfametoxazol och trimetoprim) som samverkar. Dessa hämmar bakteriens ämnesomsättning och har därigenom en bakteriedödande effekt. Jag ska äta denna medicin i 10 dagar. En vecka efter medicinbehandlingens slut ska jag lämna nytt urinprov för att se att jag har blivit av med bakterierna....Om jag inte har blivit bättre redan inom 4-5 dagar så skulle matte höra av sig till veterinären. Nu hoppas både matte och jag att medicinen hjälper för det är himla jobbigt det här.....

Jacinto haltar jättemycket. Det är inte bara såret i trampdynan som är jobbig utan matte tror att hans artros påverkas av kylan som är på gång och att han har ont av det också....Han får ju också ibland skov av den kroniska ehrlichian (anaplasman) som han drabbades av för många år sedan. Den ger också hälta ibland så det är mycket som kan påverka hans rörelser.....Jag tycker jättesynd om Jacinto och även om jag gärna vill leka med honom så får han vara i fred lite mer nu för jag förstår att han har ont....

Det är ju inte bara Jacinto som haltar. Matte var tvungen att använda krycka att stödja sig på för att över huvudtaget kunna gå ut med oss i morse......Hon har skitont...Det eviga torkande av golven är inte det lättaste för henne precis men min matte är envis och tur är väl det.....

Nu ska i alla fall jag och matte vila en stund......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar