torsdag 22 september 2011

Gårdagen var den tristaste dag jag har varit med om…Jacinto, Iris och Leo låg mest och deppade allihop. Jacinto morrade åt mig när jag ville att vi skulle leka. Jag försökte muntra upp honom men han blev bara sur, morrade och visade tänderna åt mig…Ja, jag blev ju inte rädd utan försökte på alla vis att få igång honom men icke…Matte tyckte att jag skulle lämna Jacinto i fred….det tyckte inte jag.....Matte och jag gick ut ofta men det regnade hela dagen så det blev bara korta utevistelser varje gång….
Senare på dagen fick jag följa med Jacinto på en något längre runda. Han var kopplad och jag följde efter men jag är ju så nyfiken på allt så det blev ju lite upptäcktsfärder på sidan om. Rätt som det var ramlade jag ner i ett dike. Jo, jag kunde kravla upp själv men oj, så smutsig o lerig jag blev…När vi kom in blev jag tvungen att duscha. Det var ju inte så kul förstås men när matte skulle torka mig med handduken tyckte jag att det ändå var rätt så skönt…….

Inte nog med att jag måste sitta innan jag får min mat. Jag måste även sitta och titta på när Jacinto äter eftersom jag blir klar före honom men igår hann jag smita fram till honom ändå. Han blev jättearg. Har aldrig hört honom morra så ilsket tidigare. Han lät riktigt farlig men mig skrämmer han inte. Jag stod kvar och viftade på svansen och försökte se söt ut. Jag låtsades inte lyssna när matte ropade på mig utan jag stod fortfarande kvar: Matte ropade igen men då stack Jacinto till henne så nu blev det fritt fram för mig att käka lite av hans mat men matte var snabbt framme och hämtade mig så jag fick tyvärr inte så mycket i mig…Matte tog ut mig på en kort rastrunda så att Jacinto fick äta sin mat i fred……Matte sa att ingen annan hund har någonsin vågat sig fram till Jacinto när han äter så hon tyckte att det skulle jag inte heller göra…….

I natt har jag legat nedanför mattes säng igen och jag har sovit nästan hela natten……Matte tyckte att det var tomt i sängen eftersom både Eros, Leo och hon brukade trängas i den….I natt låg inte ens Leo där…Han var mycket fäst vid Eros…..

Matte och jag gick ut vid sextiden i morse och det gick ju bra men sedan bröt rena kaoset ut. Medan min mat  skulle svälla så tänkte matte själv käka frukost men hon råkade välta omkull kaffemuggen som stod på köksbänken så att det rann ut kaffe precis överallt, över hela köksbänken där matte har massor av grejer, det rinner ner på de vita skåpsdörrarna och in i kökslådorna och över halva köksgolvet….Samtidigt har jag försökt få igång Jacinto men han är på dåligt humör. Han blir arg och morrar ilsket varje gång jag närmar mig honom. Då försöker jag att skälla på honom men han blir lika arg då också…Och så får jag inte skälla för matte heller.....Tänker att jag kan hjälpa matte i köket i stället men det vill hon inte…Vet ni vad hon gör? Jo, hon binder fast mig i matrumsbordet för att jag varken ska springa runt i köket eller reta Jacinto. Matte har inga dörrar till köket så där fick jag sitta och kolla på henne när hon blev tvungen att torka upp överallt…Vilken tid det tog….Alltså jag var ju jättehungrig också men matte sa att jag fick vänta på maten tills hon var klar…Efter många om och men fick jag min mat och så gick vi ut igen……Jacinto fick sin morgonrunda mycket senare men då somnade jag……Vaknade av att han åt sin frukost men då var matte noga med att jag skulle sitta en bit ifrån honom och vänta tills han blev klar. Sedan fick jag kolla om han hade lämnat kvar något till mig men det hade han inte den snåljåpen……Fast jag lämnar ju aldrig något till honom heller förstås…..
Sedan har matte mest stått och diskat massor av prylar och gjort rent i lådorna.....och tvättat....

När Jacinto och jag var ute idag var jag tvungen att vara kopplad och det var ju inte så himla kul men matte sa att det var nödvändigt för de höll på att fälla en massa träd precis häru tanför huset. De körde en del lastbilar och andra arbetsredskap som gjorde att matte blev lite orolig. Hon vet att jag bara kutar iväg ibland och det kan gå med en himla fart minsann..…Först tyckte jag att det var lite läbbigt med de höga ljuden från maskinerna men sedan satt jag en stund och kollade på vad de gjorde…….Jättemånga träd och buskar bara rasade ut på vägen…..



Jacinto och Leo


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar